80

Julispiration







Granen är köpt och snart ska den in i värmen, prydas och förgylla våran julhelg.

Jag klär alltid granen på kvällen den 23:dje när barnen gått och lagt sig. Så när barnen vaknar på julaftons morgon står granen färdig i all sin prakt.

Jag är Ungerska och vi har som tradition i Ungern att vi firar Jesu födelse och det är änglarna som klär granen och Jesus som kommer med julklapparna, (inte tomten). Det är en magisk tradition för barnen. Som jag absolut vill behålla så länge barnens tro finns kvar :)



Årets finaste julpynt har jag hittat hos House Doctor, underbara dekorationer av papper med små pärlor, så underbart vacker i sin enkelhet. Kan beställas på Poppelstore.







Kommentarer
Postat av: Linda

Å vilket fint julpynt, de där skulle jag vilja ha i min gran. Men den är redan klädd i år, tidigt va :)

Kram Linda

2011-12-19 @ 22:49:13
URL: http://alltochelleringet.blogspot.com
Postat av: Eva

Hej-hej! Jag gör likadant som du, man lever som man lär ;-). puss

2011-12-19 @ 23:43:11
Postat av: Johanna

Det är väldigt kul med "egna" taditioner. Jag är själv finsk (bott utanför Helsingfors i 9 år) så jag firar inte direkt en svensk jul jag heller förutom det jag "gillar". ;-) Man kan liksom mixa ihop allt men det blir ju lite speciellt när vi får barn då jag känner mig halvsvensk/halvfinsk och sambon är norsk haha. En salig blandning med andra ord!



Ang. graviditeten så syns det inte supermycket på mig. Ingen reagerar när de ser mig att "oj, du är gravid" så egentligen lever jag väl rätt som normalt. :D

2011-12-20 @ 07:26:53
URL: http://passionforpoison.blogg.se/
Postat av: Anna

Vilken fin tradition. Den hade jag inte hört talas om så det var roligt att lära sig något nytt.



Här hemma brukar barnen vara med och klä men granen skulle ju bli hundra gånger snyggare om jag klädde den själv. Men den blir ju ganska charmig med barnens hjälp ;)



Kram kram

2011-12-20 @ 21:23:17
URL: http://anderssonlindstrom.se
Postat av: Thereses liv och vardag

Vilken mysig tradition! Och barnen måste bli väldigt glada när de får se den klädda granen på julaftons morgon. Tyvärr blir det ingen gran för oss i år eftersom vi har en känsla av att lilla Molly kommer vara väldigt intresserad av den. Men nästa år är gran ett måste! Kram

2011-12-20 @ 23:07:04
URL: http://thereseslivochvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
prinsar&prinsessor -